Creatief klanten werven B2B

Creatief klanten werven B2B, een tegenstelling op zichzelf?

Creatief klanten werven B2B klinkt als een tegenstelling op zichzelf. Want hoe is het mogelijk dat business to business leadgeneratie, vaak geassocieerd met 3-delig pak en netwerkbijeenkomsten, origineel is en een blijvende indruk achterlaat? U bent zich natuurlijk bewust dat uw beste leads voortkomen uit persoonlijk contact. Maar ook uw huidige klanten waren ooit onbekenden voor u. Na het eerste contact, offline of online, breidde de B2B-relatie zich uit en begon uw professionele band. Een eerste contact op creatieve manier maakt direct een onvergetelijke indruk.

Hoe komt u, op creatieve manier, offline en online aan nieuwe leads? We hebben de leukste en beste tips voor u op een rijtje gezet.

 

Tip 1. Social Media. Ideaal voor merkbekendheid

De kracht en bereik van social media leent zich uitstekend voor merkbekendheid. Hoewel Facebook momenteel redelijk leegloopt komt de nadruk steeds meer te liggen op platforms als Instagram, Pinterest en LinkdIn. Een kort overzicht van gebruikers per platform in Nederland:

  • Instagram: 4,1 miljoen gebruikers in NL
  • Pinterest: 3 miljoen gebruikers in NL
  • LinkedIn: 4,4 miljoen gebruikers in NL

(bron: Marketingfacts)

 

Tegenwoordig hebben de meeste mensen weinig tijd. Nieuws en vermaak moet snel en eenvoudig beschikbaar zijn. Visuele mediums, zoals Instagram en Pinterest, lenen zich uitstekend voor korte interacties. Even snel scrollen, plaatjes kijken en weer door. Ook ondernemers gebruiken privé deze sociale kanalen. Ze leren u kennen als potentieel B2B-partner in hun eigen tijd. Het is juist daarom belangrijk om ook met uw bedrijf aanwezig te zijn op die platforms. Het bereik is immens en werkt positief op uw merk- of naamsbekendheid.

 

Heeft u een interessant artikel of blog of andere leuke content geschreven?

  • plaats een link vanaf Instagram, Pinterest en LinkedIn naar uw pagina
  • gebruik dezelfde foto voor boven uw artikel en social media
  • deze links zijn meteen goed voor uw SEO
  • maak gebruik van een prikkelende kop bij uw artikel: "de beste tips voor..." of benoem het probleem van uw klant
  • humor werkt altijd goed in social media posts. Mits dit past bij uw business uiteraard

 

Tip 2. Laat uw visitekaartje niet in een bakje belanden

Hoeveel visitekaartjes heeft u inmiddels verzameld? En welke staat nog duidelijk op uw netvlies? Saaie visitekaartjes belanden in een bakje en uw leads zullen er niet meer naar omkijken. Maak een onvergetelijke eerste indruk met een origineel visitekaartje. Dan heeft u meteen een leuk eerste gespreksonderwerp bij het geven van uw kaartje op bijv. een netwerkbijeenkomst.

 

creatief klanten werven B2B

 

Een paar leuke en originele voorbeelden:

  • een visitekaartje met uw gezicht er op
  • een visitekaartje in de vorm van een gereedschap wat u gebruikt, bijv een fototoestel of laptop
  • een uitvouwbaar visitekaartje, of iets wat tegelijk een functie heeft zoals een zakje of standaardje

Kijk eens rond op Pinterest en doe inspiratie op met de ontelbaar leuke voorbeelden die daar te vinden zijn.

 

Tip 3. De kracht van gratis

Geef iets gratis weg wat waardevol is voor uw klanten. Een ebook, printable, gratis advies, proefverpakking of een downloadbaar item zoals een planner of lijst met gouden tips.

Mensen DOEN graag iets. Ze willen ergens op klikken, een actie voltooien of iets ontvangen. De marketing die hierop inspeelt heet 'direct response marketing'. Ook al wordt iemand niet meteen klant bij u, laat hen wel een eerste actie uitvoeren. Na deze actie, hoe klein ook, heeft uw lead wel een eerste stap gezet in relatie met uw bedrijf.

Leg nooit de nadruk op het feit dat u e-mailadressen verzamelt: u geeft iets weg. En om het te kunnen toesturen vraagt u om het e-mailadres. deze mailadressen gaat u gebruiken voor verder contact-houden met uw lead. Houd hierbij wel de AVG in de gaten: u mag niet ongevraagd gaan zenden naar hen.

 

verstuurt maandelijkse nieuwsbrieven deelt uw tips met uw lezers

De eerste gedachte die opkomt bij veel mensen die 'Nieuwsbrief' in hun inbox zien verschijnen is:

  1. had ik mij aangemeld hiervoor?
  2. waar kan ik me afmelden als het niks is?

 

De term nieuwsbrief is achterhaald en doet denken aan droge informatie over een bedrijf. Zenden...en dus eenzijdige informatie. Noem uw nieuwsbrief daarom geen Nieuwsbrief maar geef het een pakkende titel als:

  • 'De top 5 beste tips om...(iets waar uw product zich goed voor leent)'
  • ' (Aantal) makkelijke oplossingen om...(probleem)'
  • 'De beste tools om eenvoudig...'
  • 1 Simpele tip om....'
  • 'Verdubbel uw resultaat met....'

 

Een pakkende titel maakt nieuwsgierig en dwingt de lezer onbewust om verder te klikken. Woorden als 'tips', 'handige tools', 'eenvoudige hacks' en 'oplossingen' triggeren het instinctieve brein. Iedereen leert graag iets wat een ander nog niet weet. Het klinkt als clickbait maar loont zeker de moeite om te testen. U verstuurt geen nieuwsbrieven (zendmateriaal) maar bewijst uw lezer juist een dienst door uw kennis met hen te delen.

 

Tip 4. Verlaat uw comfortzone met een video of podcast

Helaas ook een tip waarvoor sommige mensen even voor uit hun comfortzone zullen moeten komen. Youtube kent in Nederland alleen al meer dan 8 miljoen gebruikers. De kans is dus ruimschoots aanwezig dat ze ook daar zoeken naar informatie over een bepaald onderwerp. Het loont daarom de moeite om ook op Youtube of podcast aanwezig te zijn met een informatieve video over een onderwerp dat past bij uw vakgebied. Een paar voorbeelden:

 

U heeft bijvoorbeeld een bedrijf gespecialiseerd in tuinaanleg en -onderhoud. Daarnaast levert u kunstgras aan collega hoveniers. Maak een video over het gemak van kunstgras in onderhoudsvriendelijke tuinen, de levertijden aan hoveniersbedrijven en onderhoud. Wat mooie beelden van diverse merken/soorten kunstgras erbij natuurlijk. Of u maakt een podcast en vertelt iets over het productieproces van kunstgras. Onderwerpen genoeg om te bedenken.

 

U heeft een groothandel in stoffen en levert aan stoffen- en fourniturenzaken. In een video kunt u uitleggen wat de nieuwe collectie stoffen voor komend voorjaar is, of laten zien wat de nieuwste trends zijn voor de winter. Ook een mooie gelegenheid om uw expertise op dat gebied te tonen, en dat u het ideale adres bent voor goede kwaliteit en advies.

 

Tip 5. What's in it for me? Praat niet meteen over uzelf.

Uw online bezoeker is waarschijnlijk op uw website beland na een zoekopdracht in Google. Uw klant heeft een probleem of wens en zoekt daar een oplossing of informatie voor. Stel daarom uw klant centraal en laat in uw teksten duidelijk merken dat u uw klant begrijpt. U weet wat er speelt aan probleem of wens en u heeft daar een oplossing voor. 

 

Stel uw klant centraal in een webpagina. Speel hierop in met uw teksten:

  • uw klant wil vooral 1 ding weten: What's in it for me? Wat gaat u uw klant geven?
  • maak duidelijk dat u uw klant begrijpt
  • vertel dat u de oplossing heeft
  • ruim bezwaren direct uit de weg en geef informatie over kosten, bezorgtijden en garanties
  • plaats duidelijk zichtbaar adres en contactgegevens van uw bedrijf

 

Begin nooit direct over uzelf te praten, uw bedrijf, de visie of ontstaan van uw bedrijf. Dat boeit uw klant niet, ze komen hier voor zichzelf. Achtergrondinformatie over uw bedrijf kunt u het beste in de 'over ons' pagina verwerken.

 

Leadhunter: expert in leadgeneratie B2B

Leadhunter weet als geen ander dat klanten werven B2B hard werken is. Met bovenstaande 5 creatieve tips heeft u alvast een goed startpunt. Wilt u meer weten over leadgeneratie, warme acquisitie of onze trainingen op het gebied van sales? We helpen u natuurlijk graag verder!

 

Heeft u hulp nodig bij het creatief klanten werven B2B? Bel Leadhunter!

Meer leren over klanten werven?  Neem contact op met Leadhunter

Meer weten of leren over klanten werven? Neem contact met ons op om uw trainingsbehoefte te bespreken. Een eerste gesprek is uiteraard geheel vrijblijvend. Bel 088-0039800 en vraag naar Anton Brouwer.

Liever alleen de acquisitie uitbesteden? Dat kan natuurlijk ook. Klik hier om een account aan te maken, of bel 088-0039888 en vraag naar Susan Raitt, Manager New Business.