Koude acquisitie B2B

Hoe haalt u meer resultaat uit uw koude acquisitie B2B?

Koude acquisitie B2B wordt vaak onderschat als middel om nieuwe klanten te werven. Veel (middel)grote bedrijven beschikken niet over een eigen commercieel bel-team. Of het salesteam heeft de handen vol aan het onderhouden van bestaande klantrelaties. Ook voor de buitendienst is tijd beperkt en wordt vaak besteed aan administratie en klantcontacten.

 

"Koude acquisitie B2B...dat gaan we wel doen als we tijd over hebben"

Een goed koud acquisitiegesprek voer je niet 'even tussendoor'. De kans van slagen op een succesvol gesprek, mét vervolg, voert u niet aan het eind van de dag, vanuit de auto/trein of als u even 10 minuten over heeft. U zult echt tijd moeten investeren in het werven (én vinden) van nieuwe klanten. Hoe pakt u dit succesvol aan? Met onze onderstaande tips gaat u goed voorbereid en vol zelfvertrouwen aan de slag!

 

koude acquisitie b2b

 

1. Plan acquisitietijd in

Neem uw koude acquisitie serieus en maak er een aparte taak van. Plan tijd in uw agenda en block bijvoorbeeld een dagdeel voor uw acquisitie-gesprekken.

 

2. Bel op een rustige plek

Bel vanaf een plek waar u niet gestoord wordt. Zet uw mobiele telefoon op 'stil', houd kinderen en huisdieren uit de buurt of zoek een plek waar u geen geluiden van andere collega's hoort. Achtergrondgeluiden zorgen voor afleiding, zowel bij uw beoogde klant als uzelf.

 

3. Bereid u goed voor op het gesprek

Zorg dat u zoveel mogelijk weet over het bedrijf, zoals omvang en andere basisinformatie. Loop de social mediakanalen van het bedrijf even na en vergaar informatie over recente bedrijfsgebeurtenissen. Zoek vooraf uit (bijvoorbeeld op LinkedIn) hoe de persoon heet die u wilt spreken, wat zijn/haar functie is binnen het bedrijf en kijk of u achter het directe telefoonnummer kunt komen.

 

4. Verlaat uw comfortzone

Koude acquisitie B2B ligt voor veel mensen ver buiten hun comfortzone. Een goede tip is om vooraf het gesprek even voor uzelf te oefenen. Hardop, voor een spiegel, in stilte...het maakt niet uit hoe u dat doet. Visualiseer vooraf dat u het gesprek voert, hoe u wilt overkomen en wat de uitkomst kan zijn van het gesprek. En gaat u eenmaal bellen...dan is gewoon heel vaak doen de oplossing om er sneller mee vertrouwd te raken.

 

5. Een goed begin is het halve werk

Voordat u de 'beltoets' indrukt: Glimlach! Een glimlach klinkt door in uw stem en iedereen praat het liefst met een vriendelijk persoon.

Bedenk vooraf een goede openingszin. Kijk of u een actuele gebeurtenis rondom het bedrijf of uw gesprekspartner kunt verwerken in uw inleidende zin. Laat horen dat u goed op de hoogte bent en echt geïnteresseerd bent.

Steek nooit direct van wal met uw verkoopverhaal maar begin met een paar vragen.

 

6. Uw beoogde klant wil maar 1 ding weten

Uw beoogde klant wil maar 1 ding weten: 'What's in it for me?'. Wat is het voordeel dat ik in dit gesprek blijf en het niet direct afkap, en wat is het voordeel voor mij als ik wat meer tijd steek in dit gesprek?

Direct in het begin van het telefoongesprek wil uw beoogde klant vooral weten: 'Waarom zou ik blijven luisteren naar deze persoon?'. Maak daarom zo vroeg mogelijk in het gesprek duidelijk waarom het interessant kan zijn om het gesprek met u aan te gaan. Wat biedt u aan de klant waar hij/zij echt behoefte aan zou kunnen hebben? Welk probleem lost u voor hen op? 

 

7. Welke ruimte is er na een negatieve respons?

Bereid u voor om "Nee" te horen, uw beoogde klant heeft nu geen tijd/interesse of gelegenheid voor dit gesprek. 

"Nee" is een veelgehoord antwoord bij koud-bellen. Immers, uw klant is bezig met andere zaken en wil daar mee door gaan. Kijk of de "Nee" zo definitief is als het klinkt. Wellicht schikt het telefoongesprek nu niet maar op een later tijdstip wel? Vraag vriendelijk wanneer het wel gelegen komt dat u belt, of probeer alvast een tijdstip af te spreken waarop u terug mag bellen. Sluit het gesprek altijd vriendelijk af, wat de uitkomst ook mag zijn.

 

8. Leer meer over sales en acquisitie

Heeft u behoefte aan training over (koude) acquisitie en sales? Graag helpen we u hierbij verder zodat u goed voorbereid en met zelfvertrouwen uw sales tot een succes kunt maken. Kijk eens op www.salesopleidingen.nl welke mogelijkheden er zijn en leer alles over succesvolle acquisitie!

 

Koude acquisitie B2B uitbesteden

Koude acquisitie ligt niet iedereen even goed. Daarnaast is het voor veel ondernemers lastig om tijd vrij te maken voor het vinden van nieuwe klanten. Dat begrijpen we bij Leadhunter, u heeft veel ballen tegelijk hoog te houden. Het team van Leadhunter biedt de helpende hand bij succesvolle acquisitie. Onze specialiteiten bestaan uit het voeren van koude acquisitiegesprekken B2B en daarnaast bieden we de mogelijkheid tot een Personal Sales Assistant. Iemand die u bijstaat en ondersteunt bij uw acquisitie. Zodat u of uw salesteam meer tijd heeft voor belangrijkere zaken.

 

Waarom is ook nieuwe (koude) acquisitie zo belangrijk?

Zolang het bedrijf goed draait en iedereen druk is, is er geen reden tot klagen en geen reden tot actie. Maar daar schuilt een valkuil: de markt verandert, en 'oude' klanten kunnen ook plotseling stoppen of overstappen naar een andere (goedkopere) B2B-partij. U kunt zomaar een gedeelte van uw omzetten zien dalen door het wegvallen van klanten waarvan u dacht deze nooit te zullen verliezen. 

Blijf daarom tijd en moeite steken in het werven van nieuwe klanten. Stilstand is achteruitgang in deze. Zolang u voldoende potentiële klanten of prospects heeft hoeft u niet bang te zijn dat uw eigen bedrijf negatief wordt beïnvloed door het wegvallen van huidige klanten.

 

Leadhunter is uw partner in succesvolle koude acquisitie B2B!

Koude acquisitie B2B door Leadhunter

Heeft u hulp nodig bij succesvolle koude acquisitie? Neem contact met ons en bespreek de mogelijkheden voor betere nieuwe klant-werving. Een eerste gesprek is uiteraard geheel vrijblijvend. Bel 088-0039888 en vraag naar Anton Brouwer.